Monday, September 7, 2009

អ្នកតា​ក្នុងសង្គម​ខ្មែរ​មាន​ពាសពេញ​ខេត្ត, និគម


បច្ចុប្បន្ន​ប្រជាជន​ខ្មែរ​ចំនួន​ដ៏​ច្រើន​លើសលប់ មាន​ជំនឿ​លើ​ព្រះពុទ្ធសាសនា ។ ប៉ុន្តែ​មុន​នឹង​សាសនាព្រះពុទ្ធ​ចូលមក​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា ប្រជាជន​ខ្មែរ​ធ្លាប់​មាន​ជំនឿ​លើ​សាសនាព្រាហ្មណ៍ ហើយ​នៅ​សម័យ​ដើម​មុននឹង​ទទួលយក​សាសនាព្រាហ្មណ៍​ដែល​នាំចូល​ដោយ​ជនជាតិ​ឥណ្ឌា​នោះ ជនជាតិ​ខ្មែរ​ដើម​ជា​ម្ចាស់​ស្រុក​មាន​អរិយធម៌​និង​ជំនឿ​ផ្ទាល់ខ្លួនរួចទៅហើយ ដូចជា ការជឿ​លើ​កម្លាំង​ធម្មជាតិ​, កម្លាំង​ក្រៅ​ខ្លួន ដែល​ហៅថា “​ជំនឿ​ជី​វច​ល​និយម​” ។​
​ ​តាម​ឯកសារ​ខ្លះ​សរសេរថា​៖ ប្រពៃណី​អ្នក​កាន់​សាសនាព្រាហ្មណ៍​នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា តែង​ចាត់ទុក​វត្ថុ​បីយ៉ាង គឺ ព្រះព្រហ្ម, ព្រះ​សិវៈ​(​ឥ​សូរ​), ព្រះ​វិស្ណុ (​នារាយណ៍​)​ ថាជា​ព្រះ​អម្ចាស់​របស់គេ ប្រហែល​គ្នា​នឹង​អ្នក​កាន់​ព្រះពុទ្ធសាសនា ដែល​តែង​ចាត់ទុក​វត្ថុ​បី យ៉ាង គឺ​ព្រះពុទ្ធ, ព្រះធម៌, ព្រះសង្ឃ ជាទី​សក្ការៈ​ដែរ ។ ពួក​ព្រាហ្មណ៍​ទុក​ព្រះព្រហ្ម​ជា​ព្រះ​កសាង​លោក​, ព្រះ​សិវៈ​ជា​ព្រះ​បង្កើត​លោក និង​បំផ្លាញ​លោក​, ព្រះ​វិស្ណុ​ជា​ព្រះ​រក្សា​លោក គឺ​ពុំ​ឃើញ​មាន​ទុក​ព្រះ​សិវៈ​ជា​អ្នកតា​ទេ ។ តែ​នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ ឃើញ​មាន​ទុក​ព្រះ​សិវៈ​ជា​អ្នកតា ខ្លះ​ហៅថា អ្នកតា​ព្រះ​នារាយណ៍ និង​ទុក​ព្រះ​កាលី​(​នាង​ខ្មៅ​) ទេ​ពី​ព្រះ​សិវៈ​ជា​អ្នកតា ខ្លះ​ហៅថា អ្នកតា​នាង​ខ្មៅ ។ ចំពោះ​ព្រះព្រហ្ម មិនឃើញ​មាន​ទុក​ជា​អ្នកតា​ទេ ។ ដូចនេះ​យើង ឃើញថា ពាក្យ “​អ្នកតា​” គ្មាន​នៅក្នុង​សាសនាព្រះពុទ្ធ និង​សាសនាព្រាហ្មណ៍​ឡើយ ។​
​តាម​សៀវភៅ “​ព្រះរាជ​ពិធី​ទ្វារទសមាស​” បានបង្ហាញ​ថា ពាក្យ​“​អ្នកតា​” ពុំ​មាន​ក្នុង​សិលា​ចារិក ឬ​រឿងបុរាណ​ផ្សេងៗ​ឡើយ ។ គេ​ឃើញ​មាន​ពាក្យ​នេះ​តែ​ក្នុង​រឿងរ៉ាវ ដែល​តាក់តែង​ឡើង​ក្នុង​សម័យ​ក្រោយៗ​ប៉ុណ្ណោះ ។​
​ពាក្យ​“​អ្នកតា​” គូ​គ្នា​នឹង​ពាក្យ “​អ្នក​ដូន​” ដែល​សម្គាល់​ភេទ​ខុសគ្នា ។ ប៉ុន្តែ​ពាក្យ “​អ្នក​ដូន​” គេ​ពុំ​សូវ​យកមក​ប្រើប្រាស់​ឡើយ ។ ទោះបីជា​អ្នកតា​ភេទ​ប្រុស ឬ​ភេទ​ស្រី​ក៏​ដោយ គេ​ប្រើ​តែ​ពាក្យ “​អ្នកតា​” ជា​សម្គាល់​ដូចគ្នា ។ ឧទាហរណ៍​ដូចជា “​អ្នកតា​ជំទាវ​ម៉ៅ​” ។

​ ​ ​ ​តើ​អ្នកតា​មាន​ប្រភព​មកពីណា​?
​អ្នកប្រាជ្ញ និង​អ្នកស្រាវជ្រាវ​ជាច្រើន បាន​បញ្ចោ​ញ​យោបល់​ខុសៗ​គ្នា​អំពី​បញ្ហា​នេះ ។​
​មតិ​ខ្លះ​យល់ថា អ្នកតា​គឺជា​ព្រលឹង​របស់​បុព្វបុរស​ឬ​ជំពូក​មនុស្ស​ជា​វីរបុរស​(​អ្នក​ខ្លាំង ពូកែ​)​ប្រចាំ​ស្រុក​ឬ​តំបន់​ណាមួយ​។ បើ​មាន​សេចក្តី​ជំពាក់ចិត្ត​ដោយ​កិច្ចការ​ណាមួយ​ក្នុង​លោក លុះ​ស្លាប់​ហើយ តែងតែ​កើត​ទៅជា​អ្នកតា​,​ដូច​ជា​ឧកញ៉ា​សួគ៌ា​លោក​មឿង ចៅហ្វាយខេត្ត​ពោធិ៍សាត់ ដែល​ស្លាប់​ក្នុង​ពេល​ធ្វើ​សឹក​ព្រះ​ចន្ទ​រាជានោះ​ គេ​ថាទៅ​កើត​ជា​អ្នកតា​ឃ្លាំងមឿង នៅ​ខេត្ត​ពោធិ៍សាត់​សព្វ​ថៃ​នេះ ។​
​ ​ឯ​អ្នកខ្លះ​យល់ថា​៖ ពួក​បុព្វបុរស​មាន​ជីតា​ជាដើម​(​ពុំ​ចាំបាច់​ជា​មនុស្ស​មាន​មហិទ្ធប្ញទ្ធិ​ទេ​) នៅ​ពេល​ស្លាប់​ហើយ តែង​ទៅ​កើត​ជា​ខ្មោច​មួយ​ពួក​នៅចាំ​ថែរក្សា​កូនចៅ​ដែល​នៅ រស់ ។ ដូច្នេះ ពាក្យ​“​អ្នកតា​” បាន​ក្លាយទៅជា​ខ្មោច​មួយ​ពួក ដែល​នៅ​រក្សា​មនុស្ស ។
មតិ​ខ្លះ​ទៀត​ថា​៖ “​អ្នកតា​”​ក្លាយ​ចេញមក​ពី​ពាក្យ​ថា “​ទេវតា​” ។នៅជំនាន់ដើមប្រហែល ជា​ហៅ​ថា “​អ្នកតា​ទេវតា​” យូរៗ​មក​កាត់ចោល​“​ទេវ​” ចេញ​នៅ​ត្រឹមតែ​“​អ្នកតា​” ហើយ​ហៅ​ជាប់​រៀង​មក​ដល់​សព្វថៃ្ងនេះ ដោយហេតុ មនុស្ស​បុរាណកាល​នៅពេល​និយាយ​ហៅ​ឈ្មោះ​អ្នកធំ​ច្រើន​ដាក់ពាក្យ​ថា “​អ្នក​”​នៅ​ខាងដើម ។ ដូច​យ៉ាង​ហៅ​ព្រះសង្ឃ​ថា​“​អ្នក​យើង​” ហៅ​ស្តេច​ថា “​អ្នក​ព្រះបាទ​ជា​អម្ចាស់​” ។ ដូច​ច្នេះ​ពាក្យ​“​អ្នកតា​”​ក្នុង​ទីនេះ​ចាស់​បុរាណ​សំដៅយក​ភូមិ​ទេវតា គឺ​ទេវតា​ជាន់​ទាប​ដែល​អាស្រ័យ​នៅ​ស្ថាន​មនុស្ស​លោក​នេះ ។

​ ​ ​ ​ហេតុអ្វី​បានជា​ប្រជាជន​ខ្មែរ​មាន​ជំនឿ​លើ​អ្នកតា​?
​ ​តាម​សៀវភៅ “​ទំនៀមទម្លាប់ និង​ពិធីបុណ្យ​ផ្សេងៗ​” បាន​សរសេរ​បកស្រាយ​ថា​៖ មូលហេតុ​ដែល​រាប់អានអ្នកតា​ រហូតដល់​ទៅ​ខ្មោច​,អារក្ស,បិសាច​ផ្សេងៗ​ ជាប់​មក​ពី​ទំនៀមទម្លាប់​មនុស្ស​ក្នុង​ជាន់​ដើម ពី​ក្នុង​សម័យ​ដែល​មិន​ទាន់កើត​មាន​អ្នកប្រាជ្ញ ព្រះពុទ្ធ​ជា​ដើម​ក្នុង​លោក មាន​អ្នក​ល្ងង់ខ្លៅ​ច្រើន ជា​អ្នក​ប្រកប​ដោយ​សេចក្តី​តក់ស្លុត​ក្នុង​រឿង​ស្លាប់ និង​រឿង​ដែល​មិន​សមប្រកប​ច្រើន ។ ហេតុ​នោះ​កាលណា​គេ​ឃើញ​អ្វី​ប្លែក​ចម្លែក​អស្ចារ្យ​ក្នុង​ចិត្ត គេ​ក៏​ស្មានថារបស់​នោះ​ គង់​មាន​អានុភាព​ជួយ​ខ្លួន​បាន ទើប​នាំគ្នា​បន់​បួងសួង​សុំ​ឱ្យ​សម្រេច​តាម​សេចក្តីប្រាថ្នា​ជា​ទីពឹង​ទៅ ។​

​ ​អ្នក​តា​មាន​ពីរ​ប្រភេទ​ផ្សេង​គ្នា​គឺ​៖
​ ១-​ពួក​ទេវតា​រក្សា​ព្រះ​នគរ​ប្រជាជន​ខ្មែរ​តែង​ហៅថា “​អ្នកតា​ព្រះ​ស្រុក​” សម័យ​ក្រុង​ឧដុង្គ​មាន​អ្នកតា​ឃ្លាំងមឿង​នៅ​ខាងត្បូង​ព្រះបរមរាជវាំង​ និង​អ្នកតា​ដំបង​ដែក​នៅ​ភ្នំ​ព្រះ​រាជទ្រព្យ​ជា​អ្នកតា​ព្រះ​ស្រុក ។ សម័យ​ក្រុងភ្នំពេញ មាន​អ្នកតា​ព្រះ​ចៅ​នៅ​វត្ត​ភ្នំ​ជា​អ្នកតា​ព្រះ​ស្រុក ។​

​ ​២-​អ្នកតា​រក្សា​ខេត្ត​ស្រុក​ទាំងឡាយ​គេ​ហៅថា “​អ្នកតា​ចាស់​ស្រុក​” ។ អ្នកតា​ក្រុម​នេះ​ជា​ចន្ទល់​ចម្ពាម​របស់ អ្នកតា​ព្រះ​ស្រុក​។​

​ ​នៅក្នុង​ប្រទេស​ខ្មែរ មាន​អ្នកតា​ជាច្រើន​នៅ​ពាសពេញ​តាម​ភូមិ,ស្រុក,ខេត្ត ដូចជា​អ្នកតា​ឃ្លាំងមឿង​នៅ​ខេត្ត​ពោធិ៍សាត់​, អ្នកតា​ដំបង​ដែក​នៅ​ភ្នំ​ជី​សូរ (​ក្នុង​ខេត្ត​តាកែវ​), អ្នកតា​ជំទាវ​ម៉ៅ​នៅតាម​បណ្តោយ​ផ្លូវជាតិ​លេខ​៤ (​ភ្នំពេញ ទៅ​ក្រុង​ព្រះសីហនុ​)​ជាដើម​។​អាស្រ័យ​ដោយ​មាន​អ្នកតា​ជាច្រើន​បែបនេះ ទើប​ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ​សម័យ​ដើម បាន​ចងក្រង​ទុក​ក្នុង​សៀវភៅ​ប្រជុំ​រឿងព្រេង​ខ្មែរ​ភាគ​ទី​៨ ​ដែល​មាន​រៀបរាប់​ចាប់តាំងពី​ដើម​កំណើត​ដំបូង​របស់​អ្នកតា​នីមួយៗ​។​

​ ​ចំពោះ​រូបតំណាង​អ្នកតា​ខ្លះ​វិញ ពុំ​ប្រាកដថា ជា​រូប​បុព្វបុរស​កាល​នៅ​រស់​ទេគឺគេគ្រាន់ តែ​ធ្វើ​រូប​សន្មតិ, អ្នកតា​ខ្លះទៀត​មាន​រូបតំណាង​ជា​ដុំ​ថ្ម​តែប៉ុណ្ណោះ ។ ចំពោះ​ការគោរព​បូជា​មាន​ខុសប្លែក​គ្នា​ទៅ​តាម​តំបន់​នីមួយៗ ។ ​យើង​សូម​លើកយក​ឧទាហរណ៍​មួយ​ដែល​ក្រុម​ស្រាវជ្រាវ​ទំនៀមទម្លាប់​នៃ​វិទ្យាស្ថាន​ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ បាន​ចុះ​ទៅ​ឃើញ​និង​សាកសួរ​ផ្ទាល់ កាល​ពី​ថ្ខៃទី​២៣​ខែ​មីនា​ឆ្នាំ​២០០២ ។ នៅក្នុង​ភូមិ​រកា ឃុំ​ស្រ​យ៉ូវ ស្រុក​ស្ទឹងសែន ខេត្ត​កំពង់ធំ មាន​ប្រាសាទ​ចាស់​បុរាណ​មួយ ដែល​បាក់បែក​ស្ទើរ​បាត់បង់​រូបរាង​ទៅហើយ​។​ប្រជាជន​នៅ​ទីនោះ តែង​ហៅ​ប្រាសាទ​នេះ​ថា “​ប្រាសាទ​រកា​” ហើយ​គេ​មានជំនឿថា នៅក្នុង​ប្រាសាទ​នេះ មាន​អ្នកតា​ចាំ​ថែរក្សា​បងប្អូន​អ្នក​ភូមិ​ទាំងអស់ ។ អាស្រ័យដោយមានជំនឿបែបនេះ ទើបអ្នកភូមិ តែងប្រារឰធ្វើការសែន ព្រេន​អ្នក​តាតៗ​គ្នា​រហូត​មកដល់​បច្ចុប្បន្ន ។ ការ​សែនព្រេន​នោះ​មាន​លក្ខណៈសាមញ្ញ​ជាទីបំផុត គឺ​ជា​រៀងរាល់ថៃ្ង​សៅរ៍ គេ​តែង​នាំគ្នា​សែនព្រេន​អ្នកតា ដើម្បី​សុំ​សេចក្តីសុខ សេចក្តីចម្រើន ដល់​អ្នក​ភូមិ​ទាំងអស់ កុំឱ្យ​មាន​ជំងឺ​ឈឺ​ថ្កាត់​អ្វី​ឡើយ ។ ប៉ុន្តែ​បើ​ស្ថិត​ក្នុង​ករណី​ខ្លះ​ដូចជា​មាន​នរណា​ម្នាក់​ឈឺ ឬ​មាន​គ្រោះធម្មជាតិ​ផ្សេងៗ​ក្នុងភូមិ គេ​ក៏​មាន​ការ​សែនព្រេន​អ្នកតា​ខុស​ពី​វេលា​ថៃ្ង​សៅរ៍​នោះដែរ ។​

​ ​រហូតមកដល់​បច្ចុប្បន្ន ទោះបី​វិទ្យាសាស្ត្រ​មាន​ការរីកចម្រើន​ជឿនលឿន​យ៉ាងណា ក៏ដោយ ក៏​អ្នកវិទ្យាសាស្ត្រ​ពុំអាច​ប្រឆាំង ឬ​ធ្វើ​ការបកស្រាយ​អំពី​ជំនឿ​ក្រៅ​ខ្លួន​របស់​ប្រជាជន​នៃ​ប្រទេស​នីមួយៗ​ឱ្យ​បាន​ជ្រះស្រឡះ​បានដែរ តួយ៉ាង ដូចជា​បញ្ហា “​អ្នកតា​”​ជាដើម ។ អ្នកតា​ដែល​ស្ថិត​ជាប់​ក្នុង​ផ្នត់គំនិត និង​ដួងព្រលឹង​ខ្មែរ​ជា​និច្ច ទោះ​តិច​ឬ​ច្រើន​ក៏ដោយ ដូចជា នៅ​ពេល​អ្នក​ណា​មាន​ជំងឺ ឬ​ហៅ​ថា​អ្នកតា​កាច់​អាសន្នអន្ធក្រ ឬ​ជួបប្រទះ​នូវ​មហន្តរាយ​ផ្សេងៗ គេ​តែង​រក​គ្រឿង​សំណែន​ទៅ​សែនអ្នកតា ។ នៅពេល​គេ​កើត​ទុក្ខព្រួយ​ចិត្តខ្លាំង គេ​រមែង​រំលឹក​គុណ​ដល់​អ្នកតា​ដោយ​ឧទាន​អំពាវនាវ​ថា “​អ្នកតា អ្នកដូន​អើយ​! ជួយ​ខ្ញុំ​ផង​”៕(ដកស្រង់ពីCambodian Express News)

No comments: