Tuesday, July 14, 2009

ព្រះអង្គ​ឌួង


ព្រះនាម​ពេញ ព្រះករុណា ព្រះបាទ​សម្ដេច​ព្រះ​ហរិរក្សរាមាឥស្សាធិបតី ព្រះ​អង្គ ដួង
ព្រះនាម​ដើម ដួង
ព្រះនាម​ក្នុង​រាជ ព្រះករុណា ព្រះបាទ​សម្ដេច​ព្រះ​​ហរិរក្សរាមា​មហា​ឥស្សាធិបតី​ស្រី​សុរិយាបរមធ្មិស្សា​វរ​បរមសុរិន្ទ្រា​ភូវណៃ​មហា​ចក្រពត្តិ​ពិសេនាសាធិបា​ឥស្សរាកម្ពុជរាជាណាចក្រ ឧភតោសុជាតិ​រវវរ្ម័ន តម្រង់​កម្ពុជា​មហា​ប្រទេស​សុរិយាណាចក្រ​ភូមិន្ទ​រាជវិវត្តន៍​ អធិរាជ​រាមា​មហាកាមារដ្ឋធិបាត​នរិន្ទ្រា រាជវិសុទ្ធ​បរមពោធិ ព្រះចៅ​ក្រុង​កម្ពុជា​ធិប្ឌី
ប្រសូត ១៧៩៦
សុវណ្ណគត ១៩ តុលា ១៨៦០
ព្រះ​បរម​​មរណនាម ព្រះ​ករុណា​បរម​កោដ្ឋ ឬ ហ្លួង​បរម​កោដ្ឋ
ព្រះបិតា អង្គ អេង
រាជាភិសេក ១៨៤៧
គ្រងរាជ្យ​ពី ១៨៤៧ ដល់ ១៨៦០
រជ្ជកាល​មុន អង្គ ម៉ី
រជ្ជកាល​បន្ទាប់ នរោត្ដម



ព្រះបាទ សម្ដេច​ព្រះ​ហរិរក្សរាមាធិបតី ព្រះ​អង្គ ដួង [អាន​ថា៖ អង់ ដួង] ស្ដេច​ព្រះរាជ​សម្ភព នា​គ.ស.​១៧៩៦ និង​ស្ដេច​សុវណ្ណគត​នា​ថ្ងៃ​ទី​១៩ ខែ​តុលា ឆ្នាំ​១៨៦០ នៅ​ឯ​ព្រះ​បរម​រាជ​វាំង​ក្រុង​ឧដ្ដុង្គ​មានជ័យ ក្នុង​ព្រះបរមនាម​ថា​​ព្រះករុណា​បរម​កោដ្ឋ ឬ​ហ្លួង​បរម​កោដ្ឋ។ ព្រះ​អង្គ​ ដួង ជា​បឋម​ក្ស័ត្រិយ៍​នៃ​ព្រះរាជ​អាណាចក្រ​កម្ពុជា​ឯករាជ្យ ក្រោយ​ការ​ត្រួត​ត្រា​ពី​សំណាក់​ប្រទេស​ស្យាម និង​អណ្ណាម។

| ព្រះរាជ​ប្រវត្តិ |

សម្ដេច​ព្រះ​ហរិរក្សរាមាធិបតី អង្គ ដួង ព្រះ​អង្គ​ព្រះរាជ​សម្ភព​កាល​ពី​គ.ស.​១៧៩៦ ទ្រង់​ជា​ព្រះ​រាជ​បុត្រ​នៃ សម្ដេច​ព្រះ​នារាយរាមាធិបតី ព្រះ​អង្គ អេង និង​ជា​ព្រះ​អនុជ​នៃ​សម្ដេច​ព្រះ​ឧទ័យ​រាជា ព្រះ​អង្គ ច័ន្ទ។

| ព្រះរាជ​និពន្ធ |

ព្រះ​អង្គ ដួង ទ្រង់​ជា​អ្នក​និពន្ធ​ខ្មែរ​ដ៏​មាន​ព្រះ​នាម​ល្បី។ ទ្រង់​និពន្ធ​កំណាព្យ និង​អក្សរសិល្ប៍​ជា​ច្រើន​ទៀត​ដែល​មាន​គុណ​តម្លៃ​ដ៏​មហិមា​សម្រាប់​ខេមរជន និង​ខេមរ​ប្រទេស​រហូត​មក​ដល់​បច្ចុប្បន្ន។ ស្នាដៃ​របស់​ទ្រង់​រួម​មាន រឿង​កាកី និង​រឿង​នាង​កង្រី ជា​ដើម។

| ព្រះរាជ​បុត្រ |

ព្រះរាជ​ឱរស និង​ព្រះរាជ​ធីតា​នៃ​សម្ដេច​ព្រះហរិរក្សរាមាធិបតី មាន​ចំនួន​ទាំង​អស់​២០​ព្រះ​អង្គ ប្រសូត​ពី​ព្រះមហេសី​៣​ព្រះ​អង្គ។ ព្រះ​រាជ​ឱរស​ពីរ​របស់​ព្រះ​អង្គ​ក្រោយ​មក​បាន​ក្លាយ​ជា​ព្រះមហាក្ស័ត្រិយ៍​នៃ​ព្រះ​រាជអាណាចក្រ​កម្ពុជា គឺ៖
១. ព្រះករុណា ព្រះបាទ​សម្ដេច​ព្រះ​នរោត្ដម ព្រហ្មបរិរក្ស ព្រះចៅ​ក្រុង​កម្ពុជា​ធិបតី (អង្គ រាជាវតី)
២. ព្រះ​ករុណា ព្រះបាទ​សម្ដេច​ព្រះ​នរោត្ដម សិរីសុវត្ថិ ព្រះចៅ​ក្រុង​កម្ពុជា​ធិបតី (អង្គ ស៊ីសុវត្ថិ)

| ព្រឹត្តិការណ៍​ក្នុង​រាជ្យ |

ក្នុង​រាជ្យ​ព្រះ​ករុណា ព្រះ​បាទ អង្គ ដួង ក្រោយ​ពី​ប្រទេស​បាន​ឯករាជ្យ​ពី​សំណាក់​ស្យាម និង​អណ្ណាម, ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​គិត​គូរ​កសាង​ព្រះរាជ​អាណាចក្រ​ឡើង​វិញ ដូច​ជា​ការ​សាងសង់​វត្ត​អារាម ផ្លូវ​ថ្នល់​ជា​ដើម។ ជា​ពិសេស​នោះ​ទ្រង់​បាន​គិត​គូរ​ក្នុង​ការ​ទាក់ទង​ជាមួយ​បារាំង​ដើម្បី​ជួយ​ទំនុក​បម្រុង​កម្ពុជា ដ្បិត​ព្រះ​អង្គ​មិន​ជឿ​ទុក​ចិត្ត​ស្យាម​ និង​អណ្ណាម​ទេ ក៏​ប៉ុន្តែ​ព្រះរាជ​បំណង​របស់​ទ្រង់​មិន​ទទួល​បាន​សម្រេច​ដោយ​សារ​បារាំង​ធ្វើ​ឲ្យ​បែក​ការ។

| សមិទ្ធផល​នានា |

កសាង​កំពង់​ផែ​កំពត និង​បញ្ជា​ឲ្យ​សាងសង់​សំពៅ​សមុទ្ទ​ធំ​មួយ​ដើម្បី​កម្ពុជា​មាន​ទំនាក់​ទំនង​ទៅ​ប្រទេស​ខាង​ក្រៅ ក្រោយ​ពី​អណ្ណាម​បាន​បិទ​ច្រក​សមុទ្ទ​ខ្មែរ នៅ​ឯ​ព្រៃ​នគរ
សាង​សង់​ផ្លូវវែង​ចម្ងាយ​១៤០​គីឡូម៉ែត្រ​ដើម្បី​ភ្ជាប់​កំពង់​ផែ​កំពត ទៅ​នឹង​រាជធានី​ឧដ្តុង្គ មាន​ស្ពាន​ធ្វើ​អំពី​ឈើ និង​សាលា​សំណាក់​សង់​នៅ​ក្បែរ​ត្រពាំង​មួយ និង​ដាក់​បង្គោល​គីឡូម៉ែត្រ រួច​ទ្រង់​ប្រគល់​ឲ្យ​ភូមិ​ដែល​នៅ​ក្បែរ​ៗ​ផ្លូវ​នោះ​មើល​ថែ​រក្សា​ឲ្យ​បាន​ល្អ និង​ផ្លាស់​វេន​គ្នា​យាម​សាលា​សំណាក់ ដើម្បី​បម្រើ​អ្នក​ធ្វើ​ដំណើរ
ចំណាយ​ថវិកា​លើក​ដី​សង់​ផ្លូវ​ពី​រាជវាំង​ឧដ្ដុង្គ មក​កាន់​កំពង់​ហ្លួង
បង្កើត​សាលា​ឧទ្ធរណ៍ នា​ឆ្នាំ​១៨៤៧ ហើយ​ព្រះ​អង្គ​យាង​ចូល​រួម​ប្រសិន​បើ​ចាំ​បាច់
រៀប​ចំ​កម្មវិធី​សិក្សា​ឡើង​វិញ​សម្រាប់​ព្រះ​សង្ឃ ដោយ​មាន​ការ​យល់​ព្រម​ពី​សំណាក់​ព្រះ​សង្ឃ
ទ្រង់​បញ្ជា​ឲ្យ​សាងសង់​សាលា​ឆទាន​ដើម្បី​ទ្រង់​បាន​យាង​ទៅ​ចែក​បាយ​សំឡ និង​ក្រមា​ដល់​អ្នក​បួស និង​ទុគ៌ត​ជន នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៨៤៩ នៅ​ពេល​ដែល​ព្រះ​នគរ​កំពុង​រង​ជំងឺ​ប៉េស្ត​បណ្ដាល​ឲ្យ​ប្រជារាស្ត្រ​​ស្លាប់​ជាង​៥០០​នាក់
សាង​សង់​បន្ទាយ​ជា​ច្រើន​ដើម្បី​ការពារ​ពី​ការ​ឈ្លានពាន​ពី​សត្រូវ
| ​ការ​គ្រប់​គ្រង​របស់​ទ្រង់​តាម​បែប​ពុទ្ធសាសនា |

ព្រះ​ករុណា ព្រះ​អង្គ ដួង ទ្រង់​ម៉ឺងម៉ាត់​ណាស់​ចំពោះ​អ្នក​ណា​ដែល​បំពាន​ច្បាប់ ហើយ​បាន​ដាក់​ទោស​ធ្ងន់​ៗ​ដល់​មន្ត្រី​ធំ​ណា​ដែល​មិន​គោរព​រាជ​បញ្ជា។ ក៏​ប៉ុន្តែ​ព្រះ​អង្គ​ប្រកប​ទៅ​ដោយ​យុត្តិធម៌ មាន​ព្រះទ័យ​ល្អ​ចំពោះ​អ្នក​ក្រីក្រ ទ្រង់​មាន​អំណត់​អត់​ធន់​ចំពោះ​អ្នក​ទាំង​នោះ។

ការ​គ្រប់​គ្រង​របស់​ព្រះ​អង្គ​ត្រូវ​បាន​គិត​គូរ​តាម​បែប​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា ដោយ​ទ្រង់​ជា​អ្នក​ជឿ​ជាក់​លើ​ពុទ្ធ​សាសនា​យ៉ាង​ម៉ឺងម៉ាត់ ដូច​ជា៖

ព្រះ​អង្គ​បាន​ដក​អ្នក​ល្ងង់​ខ្លៅ និង​អ្នក​គ្មាន​សមត្ថភាព​ចេញ​ពី​កិច្ចការ​រាជការ ហើយ​បាន​បដិសេធ​ជំនូន​ផ្សេង​ៗ ដែល​ពួក​ចៅហ្វាយ​ខេត្ត​តែង​តែ​ថ្វាយ​ព្រះរាជា​នៅ​ពេល​ដែល​ទ្រង់​ប្រទាន​ត្រា
ព្រះ​អង្គ​មិន​អត់​ឱន​ឲ្យ​ទេ​ចំពោះ​ការ​ប្ដឹង​ផ្ដល់​ដែល​ធ្វើ​ឡើង​មិន​ត្រឹម​ត្រូវ សរសេរ​មិន​ត្រូវ​តាម​ក្បួន​ខ្នាត ពី​ព្រោះ​ព្រះ​អង្គ​មិន​ចង់​ឲ្យ​សរសេរ​ចម្លង​តាម​តែ​គ្នា​មិន​ច្បាស់​លាស់ ចង់​ប្ដឹង​ផ្ដល់​ត្រូវ​រត់​ទៅ​រក​អ្នក​ចេះ​ដឹង​ឲ្យ​គេ​សរសេរ​ពាក្យ​ឲ្យ
ព្រះ​អង្គ​ហាម​ប្រាម​មន្ត្រី​រាជការ​មិន​ឲ្យ​ផឹក​សុរា អ្នក​ណា​ជក់​អា​ភៀន​ត្រូវ​បណ្ដេះ​ចោល ទ្រង់​តឹងតែង​ត្រង់​ចំណុច​នេះ​រហូត​ទាល់​តែ​គ្មាន​មន្ត្រី​ណា​ម្នាក់​ជក់​អាភៀន​ទេ ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះ​អង្គ
ទ្រង់​បាន​ហាម​មិន​ឲ្យ​ធ្វើ​ធ្នស់​បិទ​ជិត​ស្ទឹង​ទេ ដើម្បី​ឲ្យ​មាន​ត្រី​មួយ​ចំនួន​រួច​ផុត​ពី​អ្នក​នេសាទ និង​ដើម្បី​ឲ្យ​ត្រី​អាច​ធ្វើ​ចរាចរ​ទៅ​មក​បាន​ផង
ទ្រង់​ក៏​បាន​ហាម​ប្រាម​ការ​បរ​បាញ់​សត្វ​ផង​ដែរ
| កំណែ​ទម្រង់​រាជការ |

នៅ​ទូទាំង​ព្រះ​នគរ ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​បាន​ចាត់​កំណែ​ទម្រង់​ និង​រៀប​ចំ​ព្រះរាជ​វាំង​កម្ពុជា​ឲ្យ​មាន​របៀប​រៀប​រយ​ឡើង​វិញ និង​ជួយ​ស្ដារ​កិត្តិនាម​ដែល​បាន​បាត់​បង់​អស់​កាល​ជា​យូរ​មក​ហើយ​ដោយ​សារ​សង្គ្រាម។

កំណែ​ទម្រង់​ក្នុង​ព្រះ​រាជសំណាក់

នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៨៤៨ ទ្រង់​បាន​សម្រេច​ប្ដូរ​ពិធីការ​ឲ្យ​គេ​ហៅ​ព្រះរាជា​ថា “ ព្រះ​ករុណា​វិសេស” និង “ អង្គ​ម្ចាស់​ជីវិត​លើ​ត្បូង” វិញ
ព្រះ​រាជមាតា​ទទួល​ព្រះ​ឋានៈ​ជា ​” ព្រះ​វររាជជននី” ហើយ​ទ្រង់​មាន​ត្រា​មួយ​មាន​រូប​កិន្នរី​ផង
ព្រះរាជ​បុត្រី​ច្បង ព្រះ​អង្គ​ថ្វាយ​ព្រះ​ឋានៈ​ថា​ “ សម្ដេច​ព្រះ​រាជ​ធីតា”
ព្រះជាយា​របស់​ព្រះ​អង្គ អ្នក​ម្នាង​ប៉ែន ដែល​ជា​មាតា​របស់​ព្រះរាជបុត្រា​ច្បង ទ្រង់​បាន​លើក​ឲ្យ​ឡើង​ជា “ ព្រះ​ជាតិ​ក្សត្រី”
អ្នក​ម្នាង​ពៅ មាតា​របស់​ព្រះរាជ​បុត្រា​បន្ទាប់ ទ្រង់​លើក​ឡើង​ជា “ ព្រះ​អច្ឆរា​អក្សរ”
ទ្រង់​បាន​រៀប​ចំ​ព្រះ​រាជ​សង្ហារ​សម្គាល់​អ្នក​ទាំង​អស់​នោះ ព្រម​ទាំង​ពាក្យ​ពេចន៍​ដែល​ត្រូវ​ប្រើ​ផង គឺ​ឆ្លើយ​ថា “ ព្រះបាទ​ម្ចាស់” ចំពោះ​បុរស និង “ ព្រះ​ម៉ែ” ចំពោះ​នារី
ទ្រង់​បាន​រៀប​ចំ​ឋានៈ​ស្ត្រី​ៗ នៅ​ក្នុង​ព្រះ​បរមរាជ​វាំង ហើយ​បាន​សម្រេច​ឲ្យ​ហៅ​ភរិយា​របស់​មន្ត្រី​ស័ក្ដិ​៤​ដល់​ស័ក្ដិ​១០​ថា “ ជំទាវ” ហើយ​បាន​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​អ្នក​ទាំង​នោះ​បង់​កន្សែង​ពណ៌, ពាក់​រយ៉ា​មាស ដោត​ផ្កា​លើ​សក់ ហើយ​មាន​​ប្រអប់​ស្លា​ដូច​របស់​ប្ដី​ដែរ នៅ​ពេល​ចូល​មក​ក្នុង​វាំង
ព្រះ​អង្គ​បាន​ឲ្យ​កាត់​បន្ថយ​ក្បួន​មន្ត្រី​ធំ​ៗ ហើយ​ចេញ​បញ្ជា​ឲ្យ​ពួក​មន្ត្រី​ទាំង​នោះ​ត្រូវ​ស្លៀក​ខោ​វែង​ធំ​ទូលាយ មាន​ជរ​មាស​ ឬ​ស្លៀក​សំពត់​សូត្រ នៅ​ពេល​មាន​ពិធី​ផ្សេង​ៗ ពាក់​អាវ​ពណ៌ ក្រវាត់​កំណាត់​សំពត់​ប៉ាក់​ឌិន​ពណ៌​មាស ក្រវាត់​ដាវ​នៅ​ចង្កេះ ទៅ​ណា​មក​ណា​ជិះ​គ្រែ​ស្នែង បាំង​ក្លស់​ពណ៌​ក្រហម​មួយ​ជាន់
កំណែ​ទម្រង់​ព្រះ​នគរ

ព្រះ​អង្គ​បាន​រៀប​ចំ​ខេត្ត​សា​ជា​ថ្មី ខេត្ត​ណា​ធំ​ទ្រង់​ឲ្យ​ចែក​ជា​២ ឬ​៣ ស្រុក។ រួច​ហើយ​ទ្រង់​បាន​ដាក់​ឲ្យ​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ឱវាទ​មន្ត្រី​ធំ​ៗ​ត្រួត​ត្រា
ព្រះ​អង្គ​បាន​កំណត់​កាល​បរិច្ឆេទ​ព្រះ​រាជ​ពិធី​ទ្វារ​ទស​មាស​ទាំង​១៧​ ហើយ​បាន​ឲ្យ​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​គោរព​ថ្ងៃ​សីល និង​សិក្ខាបទ
ឆ្នាំ​១៨៥៣ ទ្រង់​បាន​ឲ្យ​បោះ​ពុម្ព​កាត់​សំប៉ែត​ជា​ប្រាក់​សុទ្ធ​បី​ប្រភេទ ដែល​មាន​តម្លៃ​នៅ​ពេល​នោះ​ស្មើ​នឹង​៤​ហ្វ្រង់, ១​ហ្វ្រង់ និង​៥​កាក់។ នៅ​លើ​មុខ​ម្ខាង មាន​រូប​ហង្ស​ក​វែង​ដូច​រូប​ហង្ស ដែល​គេ​តែង​តែ​ដាក់​នៅ​លើ​ចុង​ដង​ទង់​ខាង​មុខ​ព្រះ​វិហារ។ នៅ​លើ​មុខ​ម្ខាង​ទៀត មាន​រូប​ប្រាសាទ​បុរាណ​កំពូល​៣ ដែល​តំណាង​អង្គរ​វត្ត
| ពិរាល័យ |

នៅ​កាល​គ្រា​ដែល​ព្រះ​អង្គ​បាន​យាង​ទៅ​កំពត ដើម្បី​ទៅ​ទត​មើល​សំពៅ​ពាណិជ្ជកម្ម​មួយ ដែល​ទ្រង់​បាន​ឲ្យ​គេ​ធ្វើ​ឡើង រួ​ចប្រគល់​ឲ្យ​ជន​ម៉ាឡេ​ម្នាក់​នៅ​ត្រី​កា​កាន់​កាប់។ នៅ​ទី​នោះ​ព្រះ​អង្គ​បាន​ជួប​ជាមួយ​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​មូហូត ជជែក​ជាមួយ​បាន​បន្តិច ទ្រង់​ក៏​បញ្ជា​ឲ្យ​គេ​ផ្ដល់​មធ្យោបាយ​ដល់​គាត់​ធ្វើ​ដំណើរ​មក​ឧដ្ដុង្គ​ទៀត។

នៅ​ពេល​យាង​ត្រឡប់​មក​កាន់​រាជធានី​វិញ ក្រោយ​ពេល​ដែល​លោក​មូហូត ចូល​គាល់​ព្រះ​អង្គ​នៅ​នឹង​ព្រះរាជ​ដំណាក់​ធ្វើ​ពី​ឈើ​បាន​បន្តិច ព្រះ​បាទ​អង្គ ដួង ក៏​ធ្លាក់​ព្រះកាយ​ប្រឈួន ហើយ​បាន​សុគត​នៅ​ឆ្នាំ​១៨៦០ ត្រូវ​នឹង​មហាសករាជ​១៧៨២ ចុល្លសករាជ​១២២២ (ក្នុង​ខែ​កត្ដិក ៥​កើត)។

ព្រះរាជ​ពិធី​ថ្វាយ​ព្រះ​ភ្លើង​ព្រះ​បរម​សព​ព្រះ​អង្គ ត្រូវ​បាន​ធ្វើ​ឡើង​ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះ​បាទ​ នរោត្ដម និង​ទ្រង់​បាន​ថ្វាយ​ព្រះ​បរម​នាម​ថា “ ព្រះ​ករុណា​បរម​កោដ្ឋ” ឬ “ ហ្លួង​បរម​កោដ្ឋ“ ។

ចេតិយ៍​តម្កល់​ព្រះ​អដ្ឋិ​ព្រះ​អង្គ ត្រូវ​បាន​សាងសង់ និង​តម្កល់​នៅ​ឯ​ព្រះ​មហាបរម​រាជ​វាំង នា​ក្រុង​ភ្នំពេញ​ចតុម្មុខ​មង្គល។

| ព័ត៌មាន​ទាក់ទង |

ព្រះ​អង្គ​អេង, ភាគ​១ និង​ភាគ​២
ព្រះ​មហា​គ្រួសារ​ព្រះបាទ​អង្គ ដួង
(sopeak statement)

No comments: