Wednesday, March 17, 2010

​ព្រះ​ពោធិសត្វ​វ​ជ្រធរ ឬវ​ជ្រ​បាណិ នៅ​សម័យ​បាយ័ន​

​ព្រះ​ពោធិសត្វ​វ​ជ្រធរ ឬវ​ជ្រ​បាណិ នៅ​សម័យ​បាយ័ន​

ចម្លាក់​ព្រះ​ពោធិសត្វ​វ​ជ្រ​សារមន្ទីរ​ភិ​មា​យ (​ឯកសារ នាយកដ្ឋាន​វិចិត្រសិល្បៈ​ថៃ​, បាងកក​)
ក្នុង​រជ្ជកាល​នៃ​ព្រះបាទ​ជយ​វរ្ម័នទី​៧ មាន​ព្រឹត្តិការណ៍​ជា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​មួយ​យ៉ាង​សំខាន់ ដែល​យើង​មិនអាច​បំភ្លេច​បាន​គឺ ស្ដេច​ខ្មែរ​អង្គ​នេះ​បាន​យក​លទ្ធិ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​និកាយ​មហា​ហាន មក​ធ្វើជា​សាសនា​រដ្ឋ ។ ព្រះ​ទង្វើ​នេះ​ដែល​ជា​កុសល​ទាន​ប្រកបដោយ​សេចក្ដី​អាណិតអាសូរ ដល់​ប្រជាជន​ខ្មែរ និង​ស្ដែង​ចេញ​ឲ្យឃើញ​នូវ​ឯកភាព​ជាតិ តាម​វិស័យ​មនោ​គម​វិទ្យា​សាសនា ដែល​ជា​ប្រភព​នៃ​វឌ្ឍនភាព ។ ព្រះអង្គ​បាន​លើក​តម្លៃ​យ៉ាងខ្ពស់ ចំពោះ​និកាយ​មហាយាន ដូច្នេះហើយ​បានជា​យើង​តែងតែ​ជួបប្រទះ​នូវ​ចម្លាក់​បុរាណ​តំណាង​ព្រះ​ពោធិសត្វ​វ​ជ្រធរ ធ្វើ​អំពី​ថ្ម ឬ​សំរឹទ្ធិ​នៅតាម​បូជនីយដ្ឋាន​មួយចំនួន​ទូទាំង​អតីត​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា ។ មានន័យ​ថា សម័យ​នោះ​លទ្ធិ​មហាយាន មាន​ឧត្តមភាព​លើ​គណៈ​សាសនា​ឯទៀតៗ​យ៉ាង​ប្រាកដ ។​
​ ​ក្នុង​រយៈពេល​នេះ យើង​ក៏​បាន​សង្កេតឃើញ​មាន​ការសាងសង់​នូវ មន្ទីរពេទ្យ ឬ​អរោគ្យ​សាសនា និង​ធម្មសាលា ឬ​សាលាឆទាន សម្រាប់​សាសនិកជន និង​ភិក្ខុសង្ឃ​ស្នាក់​អាស្រ័យ​ជា​បណ្ដោះ​អា​ស័ន្ន ក្នុង​ពេល​ធ្វើដំណើរ​ជិត​ឆ្ងាយ ។ ព្រះរាជ​ឧបត្ថម្ភ និង​ការយក​ព្រះទ័យ​ទុកដាក់​ចំពោះ​វិស័យ​សាសនា​នៅក្នុង​អាណាខេត្ត​នានា នៃ​ចក្រភព​អង្គរ បាន​នាំមក​នូវ​ការរីកចំរើន ។​
​ ​យោង​លើ​ឯកសារ​សិលាចារឹក​នា​សម័យ​វប្បធម៌​បាយ័ន យើង​បានដឹង​ថា នៅក្នុង​បូជនីយដ្ឋាន​ដែល​ជា​មន្ទីរពេទ្យ​នីមួយៗ មាន​ការតម្កល់​ចម្លាក់​ព្រះ​ពោធិសត្វ​ជាច្រើន​អង្គ ដែល​មាន​ព្រះ​ពោធិសត្វ​ស្រី​អារ្យ​មេ​ត្រៃ​្យ លោកេស្វរៈ​, អវលោកេ​ស្វរៈ និង​ព្រះ​វ​ជ្រធរ ឬ​វ​ជ្រ​បាណិ​ជាដើម ។ ចម្លាក់​ព្រះ​ពោធិសត្វ​ទាំងនេះ​សាង​ឡើង​សម្រាប់​ជា​ទី​សក្ការៈបូជា ពី​សំណាក់​ពុទ្ធសាសនិកជន​ខ្មែរ ។ បើទោះបីជា​មាន​ការតម្កល់​ទុក​ចម្លាក់​ទាំង​នេះ​ក្ដី ក៏​គេ​ពុំបាន​ដឹងថា តើ​ព្រះពុទ្ធ​ទាំងនោះ​មាន​សភាព ឬ​រូបរាងកាយ​យ៉ាងដូចម្ដេច​នៅឡើយ ។ ប៉ុន្ដែ​នៅ​ប្រទេស​ទី​បេត៍ ឬ​នេ​ប៉ាល់​វិញ គេ​បាន​ប្រទះ​ចម្លាក់​ព្រះ​វ​ជ្រធរ​យ៉ាងច្រើន ។ ហេតុនេះ លទ្ធផល​នៃ​ការសិក្សា​ប្រៀបធៀប គឺជា​បង្អែក​សម្រាប់​ពុទ្ធិ​ថ្មី ក្នុង​ការបញ្ជាក់​អត្តសញ្ញាណ​នៃ​ចម្លាក់​របស់​ខ្មែរ​យើង ។​

ចម្លាក់​ព្រះ​ពោធិសត្វ​វ​ជ្រធរ ប្រាសាទ​បន្ទាយឆ្មារ (​ឯកសារ សារមន្ទីរ​ជាតិ​ភ្នំពេញ​)
​ ​លក្ខណៈ​ពិសេស​នៃ​ចម្លាក់​តំណាង​ព្រះ​ពោធិសត្វ​វ​ជ្រធរ​នេះ គឺ​ព្រះអង្គ​មាន​ព្រះ​ហ​ស្ថ​ទាំងពីរ ម្ខាង​កាន់​វ​ជ្រ តំណាង​ឲ្យ​ផ្លេកបន្ទរ និង​ម្ខាង​ទៀត​កាន់​កណ្ដឹង សម្រាប់​អន្រុ​ន​ក្នុង​ពិធី​សាសនា ។ រីឯ​ព្រះភ័ក្ដ្រ​របស់​ទ្រង់​មាន​ភាព​ញញឹម​ប្រិមប្រិយ តែ​ស្ថិតក្នុង​ឥរិយាបថ​ស្មឹង​ស្មា​ធ ដោយ​បិទ​ព្រះ​នេត្រ ។ ម្យ៉ាងវិញទៀត​ជើង​របស់​ព្រះអង្គ​គងលើគ្នា ជើងឆ្វេង​គង​លើ​ជើង​ស្ដាំ យ៉ាង​សមសួន ។​
​ ​តាមរយៈ​ចម្លាក់​ទាំងអស់នេះ យើង​អាច​ដឹង​បាន​ថា ព្រះពុទ្ធសាសនា​នា​សម័យ​វប្បធម៌​បាយ័ន មាន​លក្ខណៈ​ជា​តន្ត្រៈ ហើយ​ប្រជាជន​រមែងតែ​គោរពបូជា​ព្រះ​ពោធិសត្វ​វ​ជ្រធរ ឬ​វ​ជ្រ​បាណិ ដែល​មាន​ក្នុង​និកាយ​វ​ជ្រយាន មាន​ប្រភព​ចេញពី​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ។ តែ​យើង​សង្កេត​ឃើញ​លទ្ធិ​វ​ជ្រយាន ឬ​តន្ត្រៈ​បែប​ទី​បេត៍ បាន​ជិះ​ឥទ្ធិពល​ដល់​ការកសាង​ព្រះ​ពោធិសត្វ​បុរាណ​ខ្មែរ ។​
​ ​ដូចនេះ ដោយសារ​ការ​លាយ​ចូល​គ្នា​ជា​ធ្លុង​មួយ នៃ​បណ្ដា​សាសនា និង​បណ្ដា​ទេវតា​នៅក្នុង​សម័យ​វប្បធម៌​បាយ័ន ដោយ​សេចក្ដី​សន្ដោស​ប្រោសប្រណី​ទៅវិញទៅមក ប្រទេស​កម្ពុជា​នា​សម័យ​នេះ បាន​ឈានទៅរក​ឯកភាព​ជាតិ សុខសន្ដិភាព ដែល​ជា​ប្រភព​នៃ​វឌ្ឍនភាព ។ ហើយ​ប្រហែលជា​ដោយសារ​ហេតុ​នេះ​ហើយ ទើប​មាន​ប្រតិកម្ម​ពី​សំណាក់​អ្នក​កាន់​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា ជាពិសេស​គណៈ​នានា​ដែល​ចេះ​តែ​ចុះ​ទន់ខ្សោយ​ទៅៗ ៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ​)(ECN)

No comments: